Zambia’s Gossip Girl

Even as a child, I knew Zambia was a media dictatorship. No one dared say too much that criticised the government; and anyway, where did we get our daily news? Two sources — a nationalised newspaper, and a nationalised television station, both of which were (and apparently continue to be) government mouthpieces. The ZNBC news at 7pm and 9pm dutifully rattled off the schedule of meetings that party members attended, panning the bored audience of attending ministers (some soundly sleeping) as Kaunda or some other dignitary expounded on the merits of the One-Party Participatory Democracy. Sneaking in a shot of a sleeping party member during a 3-hour speech was as revolutionary as things were going to get.

Sean Jacobs, Marissa Moorman and I will be part of a roundtable on “Politics and Popular Culture” at the upcoming African Studies Association in Philadelphia on November 29. I’m sure Zambia will come up, and that someone will make a reference to James Ferguson’s work on Internet culture in late 1990s Zambia.

Like everywhere else, I often fear that not much has changed for Zambia’s media: we have more mobile phones, but not people who have access to much political information, nor the means of participation, except the occasional strike to protest mine conditions. The vast majority of Zambians do not have access to Internet sources, and have to rely on the television station, ZNBC, and the newspapers Times of Zambia and Daily Mail — each of which seems to compete for uniformity and blandness in reportage prizes. 

However, for a small number of people, perhaps an elite group that includes those Zambians who live abroad, the well-connected, and those in the tiny segment of the Zambian upper-middle class, Zambia Watchdog (ZWD) has provided a steady stream of criticism. People tend to make jokes about the relevance of ZWD, but it’s not only addictive because of its constant updates, but reassuring because it asserts its rightful place outside the monolith of official control. And apparently, like the U.S. teen-drama Gossip Girl, it has friends and informants in high, low, and all places, who seem to vie for the right to feed the site with insider’s insights and the latest shock-story.

We’ve grown to love serious reportage coupled with compromising photographs and cheeky headlines, such as “Kambwili grabs Roan golf club, turns it into grazing field for his cows,” replete with a stock image of the enormously pot-bellied Sports Minister Chishimba Kambwili, and a story supplied by ‘concerned citizens’ detailing how he appropriated the Luanshya-based Roan Antelope club to feed his crew of cows and goats. And check out this recent piece covering a possible “a serious electoral showdown in Solwezi should [the] party go ahead with its latest plans to hound out those serving in the current government” (boring!) with an image of this big-talker, Solwezi East MMD member of parliament Richard Taima gyrating his crotch against the seemingly willing behind of a half-clothed woman in an apparent public dance-off (there’s a band playing in the background, while another party member, ‘Playboy’ Stephen Masumba, throws some display-dance moves to the woman’s front). Obviously, we all clicked on the image [above] and were treated to a story about how minor political rivalries are playing out in the far corners of the country.

Recently, however, it seems that ZWD had made gains in influence — perhaps there’s more access to the Internet, bringing with it a larger readership. The site has become the target of a threat of denial of service (DDoS) — allegedly by the government — and the Zambian Registrar of Societies, Clement Andeleki, had given ZWD 48 hours to provide a physical address or face de-registration. The Zambian government doesn’t just resort to empty harassment; it takes censorship seriously, using K5 billion or US$1 million to send police and security staff abroad to learn to hack websites. In April this year, ZWD listed several further measures taken by the government to crackdown on Internet users in Zambia.

However, despite the general taboo hanging over ZWD’s site, those proclaiming love and loyalty to motherland and party also seem to check the site as obsessively as the rest of us. During a Lusaka Council meeting in October, Finance Deputy Minister Miles Sampa and Minister in Charge of Chiefs Nkandu Luo were both caught on camera, browsing ZWD. And to add to this hilarity, mirroring plotlines of Gossip Girl (where New York City’s fashionable Upper East Side players frequently check-in to see if they remain relevant while threatening to ‘take-down’ the cruel person behind the Gossip Girl site), Sampa and Luo were spotted (and recorded) browsing ZWD only days after the site was threatened with de-registration. Perhaps they were gathering evidence for the government’s case against critical media.

We contacted ZWD via the email address they provide; the editors wrote back promptly: “We are humbled to note that we provide a platform where frustrated Zambians are able to vent their anger online. We feel it’s better than using pangas and machetes.” (Email, by the way, is the only way to contact ZWD editors, seeing as they have “to protect [them]selves and [their] work from people who have been trying to destroy what [they] do and harm [them]. These include drug dealers and their lawyers, political mercenaries, corrupt public officials and some journalists.”)

Note to Michael Sata and his hounds: controlling the media may have worked for Kaunda, and even for his recent successors. But really, man, it’s not going to work for something as popular and entertaining as ZWD, especially in a country with no other expressive outlets for critiques of power and public irony. Like Chinese Internet users, people will find a way. Or they might take up pangas and machetes.

One commentor, having read the report on Sampa and Luo’s browsing habits, noted not only the uselessness of the official papers (people grab a ‘borrowed’ copy to check out the daily cartoon, or to see what the adverts are offering), but also the relevance of ZWD:

“In case you are under rating the substance and existance of the watchdog. Some of us we start with the watchdog then proceed to the office read a borrowed post newspaper just to check chocklet’s catoon. I may buy the daily mail [goverment owned daily paper] for adverts. But I don’t forget to re-check the watchdog just incase of any breaking news. Even before going to bed, I check the breaking news. Keep it up ZWD.”

Comments

comments

Neelika Jayawardane

Sharp-tongued literature professor. Senior editor at Africa is a Country.

8 Comments
  1. Another interesting article well written. Total respect for those in the media sector in Zambia fighting for true freedom of speech. We need you.

  2. Yeah.
    “…the once-respected Post Newspaper has fallen into disrepute under a malicious and manipulative owner, Mr. Fred M’membe. Among recent “articles” published in the Post were a highly inflammatory letter aimed at provoking ethnic violence (later exposed as a hoax), rabid attacks against the justice system (aimed at helping M’membe defraud taxpayers), smear campaigns against the defence minister attempting to engineer a takeover of the ruling party by the justice minister, and of course, numerous hagiographic flattering portraits of the glorious leader, President Michael Sata.”
    Read it here: http://www.zambianwatchdog.com/2012/11/13/warning-reading-fred-mmembes-post-is-bad-for-your-health/

  3. Neelika, I think it needs to be pointed out here that the picture displayed here was originally published by the Post. The Post is not impartial and has to answer for all that you’ve mentioned, but ZWD is guilty of the same crimes, if not the same political persuasions. ZWD is fond of smear campaigns itself, and will publish below-the-belt “articles” which might disappear from the site if they’re too ugly (never with an apology of course). Such as the article advising one PF member to take his ARVs pantu so he’d stop going after ZWD. Or the attacks on Edith Nawakwi (read the photo caption of today’s story to see the implications that rape only happens to beautiful women; “Mwansa” happens to post particularly virulent pieces). And the comments on the site are vile indeed, more so than LusakaTimes, and yet comments critical of ZWD often fail to be approved by the moderator. It’s happened to me several times, even though I keep my language and remarks decent, and I’ve seen it happen to other commentators. And ZWD’s UPND political bias is none too subtle, nor have they ever shown any criticism for Hakainde’s sexist and homophobic statements. I understand the point of this piece was to celebrate an alternative media source in Zambia, but it’s biased on your part to not point out the flaws inherent in ZWD.

  4. And the “half-clothed woman” is one of Fally Ipupa’s dancing queens who was performing. I’m not sure if she was willing or not, more like just doing her job.

  5. @AnAppealToCommonSense: Thanks for the informative insights. Yes, the comments are hot-headed, and seemed quite unmoderated. I haven’t seen the homophobic rants/other smear campaigns yet (thanks for the heads up), but if I do, it’ll be on an article that appropriately covers how/why those politics of exclusion are encouraged in certain Southern and East African countries these days. I did see the article about Nawaki, and wondered if I was sort of being too academically critical…but I see those same politics about rape and body being played out among my NY students/ – it’s kid of horrifying and amazing to realise that all the lessons about the relationship between sexual violence and power are barely acknowledged.
    Ah, half-clothed ‘dancing queens’ are, in fact dong their job all over the world – so Zambia is hardly the only culprit here, objectifying and limiting women’s choices to that role (not that women can’t have fun and be sexual).

Mailing List

Sign up for email updates!

 

Not the continent with 54 countries







©Africa is a Country, 2016